torstai 5. kesäkuuta 2014

Pelit ja vehkeet

Pankki, tuo kaiken maallisen ilon ja valuutanlähteen tyyssija. Meillä se on Wells Fargo ja siitä on tullut minulle jo kovasti läheinen ystävä.

Eilen posti toi paketin, jossa on minun maksupäätepalikkani, jolla siis into piukassa vastaanotan maksuja kännykän välityksellä yritykseni (Doing Business As Kata Hyvarinen) sekkitilille. Sille, josta kerran kuussa vilahtaa se pakollinen 150 SÄÄSTÖtilille, jotta systeemi pysyy maksuttomana. Siis jos muistaa mennä nettisivuille (ei tätä ei voi tehdä iPhonella tai Padilla) ja löytää viidakosta kohdan, josta ruksaa, että en tahdo postin tuovan tiliotetta parin viikon välein. Printtaan sen itse tältä tietokoneelta.

JA sitten vaan asentamaan! Samassa rytäkässä tuli 5 informatiivista viestiä wells fargolta ja heidän tytäryhtiöltään, joka tätä terminaalikauppaa (siis maksupääte-) hoitaa. Jokainen viesti kertoi mitä pitää tehdä ja jokainen luetteli kolme erilaista tilinumeroa tai ID numberia tai pääsykoodia tai muuta mukavaa numerosarjaa. Paketissa onneksi oli myös selkoohjeet siitä, miten terminaali (mun on vaan pakko käyttää tuota sanaa) asennetaan ja verifioidaan.

Eipäs kun, verifiointi täytyykin tehdä soittamalla numeroon x-xxx-xxx-xxxx. Tämä täytyy tehdä eri puhelimelle kuin sillä, johon sen terminaalin asentaa. Siispä lainamaan tyttären kännykkää ja soittamaan. Kun selvisin ensimmäisen asteen näppäile tunnuslukuviidakosta ja sain ihmisen langattomaan päähän, niin pyydettiin avaamaan se ohjeposti sieltä sähköpostista. Siis mikä niistä? Ei nro 1, 2, 3, 4 tai 5. Pitäisi löytää numero 6. No ei ole edes roskaposteissa, mutta ystävällinen poju lähettää sen minulle uudelleen. Odotan siis vähän aikaa läppäri auki ja asentelen appsia kännykkääni samalla kun kuuntelen odotusmusiikkia tyttären kännykällä. Kaikki hyvin, kunnes likan känny sammuu.

Ei se mitään, ystävällinen poju soittaa minulle uudestaan, mutta hommaa ei voi hoitaa puhumalla samassa puhelimessa, missä terminaali asentautuu. Likan puhelin ei toimi, joten herätän tämän pienen ihmisen ja hän saa puhelimensa kuntoon. Soitan uudelleen ja saan puhelimeen näppärän tytön, jonka kanssa jatkamme askartelua ja saan kaiken kuntoon. Minut opastetaan seikkaperäisesti laitteen käyttöön ja teen parit tilisiirrot suit sait sukkelaan. Kätevää!

Sitten alan ohjelmoida inventaariolistaa, siis palveluitani eli hintatietoja valikkoon, ja jokin ei tästää. Kaikki näkyy EUROINA! Mistä himpun vinkkelistä tämä 5x5 sentin kokoinen pikkuinen boksi voi tietää, että olen eurooppalainen? Mitähän asiakkaat tuumivat, kun maksu räpsähtääkin euroina ja sattuupa vielä olemaan sellainen tilanne, että jos ohjelmoin koneeseen 60 (euroa), niin höyläyksen jälkeen se muuntuu 6000,00 euroksi. Tässähän rikastuu äkkiä!

Ei muuta kuin soittamaan sinne Wells Fargoon, muttakun en edelleenkään saa soittaa puhelimesta, jossa terminaali on kytkettynä. Annanpa lapsen nukkua ja kerään voimia ja soitan illemmalle. Hyvä, että asiakaspalvelu on paikalla 24/7. Huoh.

Sitten otin valokuvan sekistä ja hups, sinne se vilahti raha tilille soittamatta yhtään kenellekään. Toivottavasti jokin systeemi käänsi valuutan taaloista euroiksi ja lisäsi pari nollaa perään.  Ihmeellisiä nämä iPhonet puhumattakaan pankeista. Jatketaan askartelua.

1 kommentti:

  1. Eipä hätiä mitiä. Soitin mukavalle pojuselle ja vika löytyi heti. En kyllä ymmärrä, miksi puhelimessani oli sijaintiasetuksena Finland, sillä vehjettä en ole kotomaassa kuunaan käyttänyt. Nyt toimii ja korttia on jo vingutettukin. Jihaa!

    VastaaPoista